Okangvanga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Dennis en Hannah - WaarBenJij.nu Okangvanga delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Dennis en Hannah - WaarBenJij.nu

Okangvanga delta

Door: Dennis en Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Dennis en Hannah

28 Januari 2013 | Botswana, Maun

Het is weer tijd voor een verslagje...
Vrijdag was ons laatste verslag vanuit Kasane. De volgende ochtend, nadat we nog even en drinken in hadden geslagen bij de SPAR (onze favoriete supermarkt hier, haha), zijn we doorgereden naar Maun. Het was een rit van 610 km. Ook nu weer erg makkelijk. 300 km over de ene weg (waar we zo'n 40 olifanten aan de kant van de weg hebben gezien) en 310 km over de andere weg.
Onderweg kregen we weer een politiecontrole. Een stopbord midden op de weg. Zo'n 10 meter in de berm zaten drie politieagenten en twee millitairen op een stoeltje. Omdat er een soort van zandweg voor langs liep, dacht ik bij mezelf: Laat ik de auto eens vlak voor de heren parkeren. Wat volgde, waren vijf verbaasde blikken! Ik stapte netjes de auto uit, begroette de heren vriendelijk en vroeg of alles goed met ze was (dat is normaal hier in Botswana). Nog steeds verbaasd kijkend vroeg 1 van de agenten wat ik in de auto had (let wel, ze zaten nog steeds op de stoel!). Nuchter antwoorde ik: Bagage en een slapende vrouw (Hanneke sliep op dat moment eventjes). Alsof het ingestudeerd was, steunden de vijf heren tegelijk op hun stoel zodat ze iets omhoog kwamen!! Vervolgens moest ik m'n rijbewijs laten zien. Nadat ik de rijbewijzen (gewone en internationale) had laten zien, vroeg een agent geirriteerd waarom ik voor hun neus was gestopt en niet op de weg. Mijn antwoord: Jullie zitten hier en staan niet aan de weg, leverde mij de titel 'wijsneus' op, haha.
Aangekomen in Maun een leuke lodge gevonden, direct aan de Okavanga Delta.
Gistermorgen was het vroeg opstaan voor Hanneke. Ze had de avond ervoor geregeld dat ze kon paardrijden. Maar omdat het hier in Maun overdag erg benauwd is, ging ze om 07:30 uur al weg. Ze heeft een super mooie tocht gemaakt van twee uur waarbij ze regelmatig al galloperend door de rivier ging met haar paard. Stralend kwam ze dan ook weer terug bij de lodge.
Vanmorgen gingen we om 08:00 uur de boot op. Een ritje met een speedboot van ongeveer 45 minuten bracht ons verder de Delta in. Daar zijn we overgestapt op een uitgeholde boomstam en met een gids voeren we dwars door de Delta. Hoe mooi de natuur kan zijn, hebben we vandaag beleefd!!! Het enige geluid wat je hoorde, was het geluid van de vogels en het water. Na 1,5 uur te hebben gepeddeld door het water, kwamen we aan bij een onbewoond eiland van 18000km2. Alleen vele dieren leven er. We hebben er een supermooie wandeling gemaakt en uiteraard ook nog wel dieren gespot. Na de wandeling werd helaas duidelijk dat we te maken hadden met een lokale gids uit een primitief dorp. Van de lodge zelf hadden we een goed lunchpakket meegekregen. De gids zelf had niets bij zich en dronk water uit de rivier! Op het aanbod van Hanneke of hij een broodje wilde hebben, ging hij maar wat graag in. Ook een flesje, normaal, water sloeg hij ook niet af. Toen hij ons terug bracht naar de plek waar de speedboot ons op zou pikken, vulde hij het flesje nog een aantal keer met rivierwater zodat hij wat kon drinken. Dit beeld heeft toch wel een flinke indruk op ons achtergelaten.
De tocht door de Delta zelf was echt prachtig!!!! Mocht je de tijd hebben, google maar eens op Okavanga Delta en je ziet op plaatjes wat wij vandaag live hebben gezien. SUPER!!!!
Hanneke heeft voor vertrek een heel mooi en lang lijstje samengesteld van dingen die we wilden zien en doen. Vandaag hebben we het laatste vinkje op de lijst kunnen zetten. Nu is het natuurlijk niet zo dat we nu 1,5 week gaan uitrusten. Dat komt volgende week woensdag of donderdag wel. Morgen verlaten we Maun en zullen we richting Francistown rijden. Wr zullen wel zien wat we onderweg tegen komen.
Foto's zitten er even niet in aangezien ik dit verslag via de telefoon heb gemaakt. Zodra we weer een normale computer tot onze beschikking hebben, worden er weer foto's geplaatst.

Tot een volgend verslag maar weer!!!

• 28 Januari 2013 - 20:14

Odille:

Wat weer een leuk verslag. Op de dag dat er twee belangrijke personen afscheid nemen.
    Leroy Fer en onze gewaardeerde koningin Beatrix.
    Genieten jullie nog maar. Tot snel. Xxx

• 28 Januari 2013 - 20:42

Daisy En Rick:

Nice nice nice nice!!! Geniet nog maar even daar!!! Knuffel

• 28 Januari 2013 - 21:05

Me:

Weer een mooi verslag. En mooie foto's, wel op smoelenboek te zien! Lijkt wel een beetje op Giethoorn, maar dan anders ;))
    Veel plezier de laatste 1,5 week. Enne hannah kennende verzint ze vast nog genoeg om te doen in die tussentijd.

Lieve groetjes me

• 28 Januari 2013 - 21:18

Esther :

gewelidig verhaal weer hoor dennis. man jij moet boeken gaan schrijven.
    boeiend om het allemaal te lezen haha .(ik ben nu al fan) ;-)
    heel veel plecier nog de laatste anderhalve week.
    groetjes aan hanneke doeiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 28 Januari 2013 - 22:24

Basian En Danielle:

hoi hoi D en H
    wat leuk om weer wat te 'horen'van jullie! leuke verhalen ook!!
    benieuwd naar het volgende verhaal en foto's :)
    liefs ons

• 28 Januari 2013 - 22:34

Hans De V :

Hallo beiden, het is weer een mooi verslag en dat vinden er wel meer ook die nog niet gereageerd hebben.
    Gelukkig is Hannah een 'doe mens" dus die zal nog wel weer wat in petto hebben dus Dennis pas maar op. Hopenlijk vinden jullie nog even de tijd om wat uit te rusten.
    In ieder geval nog heel veel plezier de laatste 12 dagen daar.
    Groetjes van het thuisfront, HAAR.

• 28 Januari 2013 - 22:38

Yvonne Te Molder:

Ben het met Esther eens. Boeken gaan schrijven!!
    Mooi verslag weer.
    Zuid-Afrika zou niet het eerste in mijn opkomen als ik een vakantie zou winnen maar na al jullie verslagen wordt ik wel enthousiast.

• 28 Januari 2013 - 23:03

Frits:

He Globetrotters,
    Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Vooral blijven doen!
    Stormpie vermaakt zich ook goed, zeker nu de sneeuw weer grotendeels van het weiland is. Kan ze weer mooi snaaien, onder het draad door en indien nodig over het draad heen. Hebben jullie vast wel beeld bij. Have fun and enjoy!

• 29 Januari 2013 - 01:05

Remko En Danielle:

Prachtig om te lezen en mee te beleven ;-) Geniet nog lekker van de komende anderhalve week en doe lekker waar jullie zin in hebben! De verhalen horen we met alle plezier ;-)

XX R en D

• 29 Januari 2013 - 13:26

Jacq:

mooi verhaal weer......Wat een baan hebben die agenten zeg,hoeveel auto,s komen er op een dag langs?lijkt me wel raar om te zien dat er zo vijf van die heren aan de kant zitten om even je rijbewijs te controleren....Het tochtje op de rivier leek mij ook wel wat...prachtig en lekker genieten van alleen het geluid! Zo hebben jullie al heel wat gezien en gedaan en zolangzaam aan komt de datum in zicht om straks weer terug te gaan....dus nog even volop genieten van al het moois daar! veel plezier nog.
    liefs jacq

• 03 Februari 2013 - 23:45

Remko:

Tis stil aan de overkant.......